Svetainės pritaikymo įrankiai

Respublikos Prezidentą, Konstitucinio Teismo pirmininką ir teisėjus, Aukščiausiojo Teismo pirmininką ir teisėjus, Apeliacinio teismo pirmininką ir teisėjus, Seimo narius, šiurkščiai pažeidusius Konstituciją arba sulaužiusius priesaiką, taip pat paaiškėjus, jog padarytas nusikaltimas, Seimas 3/5 visų narių balsų dauguma gali pašalinti iš užimamų pareigų ar panaikinti Seimo nario mandatą. Tai atliekama apkaltos proceso tvarka, kurią nustato Seimo statutas.

Žmogus išstumiamas priverstinai
Žmogus išstumiamas priverstinai / Nuotr. AI

Kiti įrašai ir dokumentai


Seimas panaikino nuolatinį apribojimą užimti pareigas po konstitucinės sankcijos pritaikymo

2022 m. balandžio 21 d.

Seimas priėmė Konstitucijos pataisas (projektas Nr. XIVP-619(2), kuriomis nutarta panaikinti nuolatinį apribojimą būti renkamam Seimo nariu ar užimti kitas Konstitucijoje nurodytas pareigas po konstitucinės sankcijos pritaikymo.

Priimtomis pataisomis siekiama įgyvendinti Europos Žmogaus Teisių Teismo (EŽTT) Didžiosios kolegijos 2011 m. sausio 6 d. sprendimą byloje Paksas prieš Lietuvą, kuriuo Lietuva pripažinta pažeidusi Žmogaus teisių ir pagrindinių laisvių apsaugos konvencijos pirmojo protokolo 3 straipsnį, garantuojantį teisę į laisvus rinkimus, dėl pareiškėjo „pasyviosios“ rinkimų teisės būti renkamam į įstatymų leidybos instituciją apribojimo nuolatinio ir negrįžtamo pobūdžio.

Seimas panaikino nuolatinį apribojimą užimti pareigas po konstitucinės sankcijos pritaikymo

Pagal priimtą pataisą, asmuo, kurį Seimas už šiurkštų Konstitucijos pažeidimą arba priesaikos sulaužymą apkaltos proceso tvarka pašalino iš užimamų pareigų ar panaikino jo Seimo nario mandatą, galės užimti Konstitucijoje nurodytas pareigas, kurių ėjimo pradžia yra susieta su Konstitucijoje numatytos priesaikos davimu, kai nuo Seimo sprendimo dėl pašalinimo ar mandato panaikinimo bus praėję ne mažiau kaip 10 metų.

Už pagrindinio šalies dokumento pakeitimus balsavo 134 Seimo nariai, prieš – 1 (po balsavimo Seimo narys Zigmantas Balčytis paprašė jo balsavimą patikslinti ir laikyti, kad jis balsavo už).

Pagal Seimo statutą, Konstitucijos keitimo įstatymo projektas laikomas Seimo priimtu, jeigu kiekvieno balsavimo metu už projektą balsavo ne mažiau kaip 2/3 visų Seimo narių, t. y. 94 parlamentarai.

Oficialioji konstitucinė doktrina

Svarbiausios nuostatos nuo 1993 iki 2020 m. (Informacija atnaujinta: 2020.11.17)

  1. KONSTITUCINĖS SANTVARKOS PAGRINDAI
  2. ASMENS KONSTITUCINIS STATUSAS
  3. TEISINĖ ATSAKOMYBĖ
  4. VALSTYBĖ IR JOS INSTITUCIJOS
  5. SEIMAS
  6. RESPUBLIKOS PREZIDENTAS
  7. VYRIAUSYBĖ
  8. KONSTITUCINIS TEISMAS
  9. TEISMAI. PROKURATŪRA
  10. VIETOS SAVIVALDA IR VALDYMAS
  11. VALSTYBĖS BIUDŽETAS IR FINANSAI
  12. VALSTYBĖS KONTROLĖ
  13. UŽSIENIO POLITIKA IR VALSTYBĖS GYNIMAS

Oficialioje konstitucinėje doktrinoje pateikiamos reikšmingiausios Konstitucinio Teismo aktuose suformuotos oficialiosios konstitucinės doktrinos nuostatos įvairiais nevienareikšmiškai visuomenėje ir teisininkų bendruomenėje vertinamais klausimais, svarbiais tiek visai valstybei, tiek kiekvienam piliečiui, išaiškinta Lietuvos valstybės pamatinių konstitucinių aktų prigimtis ir reikšmė Konstitucijai.

Konstitucijos naujienos

Emilija Švobaitė. Amnestija savivalei

25-07-01

Seimas praėjusį ketvirtadienį pritarė siūlymui skubos tvarka priimti Baudžiamojo kodekso 228, 229 ir 230 straipsnių pataisas, kuriomis, jų kritikų žodžiais, sušvelninama ar panaikinama atsakomybė į „čekiukų“ skandalą įsivėlusiems savivaldybių tarybų nariams....

Balsavimas nuo 16-os: ne visi tiki, kad taip pavyks jaunimą atvesti prie balsadėžių

25-06-27

Seimas ėmėsi siūlymo leisti savivaldybių tarybų ir mero rinkimuose balsuoti nuo 16 metų. Pasak valdančiųjų, taip formuotųsi jaunimo įprotis eiti į rinkimus. Tačiau dalis opozicijos sako, kad paankstinus amžių, jaunimo aktyvumas rinkimuose neišaugtų.

Įvertino siūlymą atidėti partnerystės instituto įsigaliojimą: prieštarauja Konstitucijai

25-06-22

Seimo Teisės departamento nuomone, siūlymas metams atidėti partnerystės instituto įsigaliojimą prieštarauja Konstitucijai, konstituciniams teisinės valstybės ir atsakingo valdymo principams. 

Seimo komitetas: priemokų už sveikatos paslaugas uždraudimas neprieštarauja Konstitucijai

25-06-09

Vyriausybės siekis uždrausti gydymo įstaigoms imti bet kokias papildomas priemokas už valstybės finansuojamas sveikatos priežiūros paslaugas neprieštarauja Konstitucijai, teigia Seimo Teisės ir teisėtvarkos komitetas (TTK).

Seimo teisininkai: priemokų už gydymą uždraudimas gali prieštarauti Konstitucijai

25-06-05

Vyriausybės siekis uždrausti gydymo įstaigoms imti bet kokias papildomas priemokas už valstybės finansuojamas sveikatos priežiūros paslaugas gali prieštarauti Konstitucijai, teigia Seimo teisininkai.

Siūlymas grąžinti per pandemiją sumokėtas baudas prieštarauja Konstitucijai

25-06-04

Siūlymas numatyti galimybę gyventojams atgauti jų sumokėtas baudas dėl COVID-19 pandemijos metu nepaisytš karantino ir ekstremaliosios situacijos ribojimų prieštarauja Konstitucijai, mano Seimo Teisės ir teisėtvarkos komitetas (TTK).